Ons eerste gesprek onder het genot van een kop koffie (of thee) staat bol van vragen. Wat is jouw vraag, behoefte of waar loop je vast? Hoe ziet de organisatie er uit? Wat wil je bereiken? Wat moet er veranderen? En waar wil je naar toe? Wat is de innovatie? Ik stel vragen om te achterhalen wat het probleem nu echt is.
Met de antwoorden uit ons ‘koffie-gesprek’ maak ik een quick-scan. Met een analyse en een voorstel voor mijn aanpak. Meestal opgeknipt in een aantal fasen uiteraard met resultaten en een inschatting van de te besteden tijd. Iedere fase sluiten we af met een evaluatie.
Mijn opdrachten zijn onder te verdelen in drie werkvelden.
“I'm more interested in the future than in the past, because the future is where I intend to live”
01
Innovatiestrategie
01
Innovatiestrategie
‘In de praktijk!’
Een klant vertelde mij laatst dat hij wilde vernieuwen maar telkens liep hij vast in zijn organisatie omdat daaruit steeds meer van hetzelfde terug kwam. Dat is op zich logisch omdat de huidige situatie vaak het referentiekader van de medewerkers is en dus is dat veilig en vertrouwd. Mijn aanpak zorgt (door structuur én creativiteit) dat de vernieuwing kan plaatsvinden en goed in de organisatie in wordt ingebed.
“Give me six hours to chop down a tree and I will spend the first four sharpening the axe”
02
Programmamanagement
02
Programmamanagement
‘In de praktijk!’
Enkele maanden geleden werd ik gebeld door een opdrachtgever. De systemen waarmee het bedrijf al jaren werkte, voldeden niet meer aan de eisen. Het doorvoeren van wijzigingen in het systeem verliep steeds moeizamer en de medewerkers klaagden over omslachtige handelingen. Bovendien kreeg het management niet de juiste cijfers boven water. De opdrachtgever zag geweldig op tegen de invoering van het nieuwe systeem met alle risico’s van dien. Samen met hem heb ik een complete aanpak neergezet en zijn de nieuwe systemen zonder verstoringen van de business ingevoerd.
“It is not the strongest of the species that survives, nor the most intelligent that survives. It is the one that is the most adaptable to change.”
03
Verandermanagement
03
Verandermanagement
‘In de praktijk!’
Een divisiemanager van een grote organisatie uit mijn netwerk benaderde mij een jaar geleden. Hij zag dat zijn organisatie steeds meer moeite had om met veranderingen om te gaan. De klant stelde andere eisen, processen werden gewijzigd, er werden nieuwe systemen geïntroduceerd. Veel medewerkers begrepen de veranderingen niet. Dat zorgde voor mindere resultaten, een minder goede sfeer en uitval. De resultaten waren dus precies omgekeerd dan de verwachtingen die er vooraf waren. Samen met de divisiemanager heb ik de analyse gemaakt van de situatie om de oorzaken boven tafel te halen. Vervolgens heb ik als gecertificeerd Prosci® practitioner een plan gemaakt en aan de hand hiervan de organisatie de juiste stappen gezet met mooie (cijfermatig onderbouwde) resultaten.







